home wellness

Hoe belangrijk is je nachtrust?

Slaap lekker!

Die twee woorden zijn een beetje het kleine zusje van ‘goedemorgen’.

Beide wensen zijn goed bedoeld en worden vaak gebruikt als begroeting of om afscheid te nemen. Daarnaast kun je deze wens vaak letterlijk goed gebruiken: een goede nachtrust is namelijk niet altijd vanzelfsprekend. In een onderzoek gaf 56% van de ondervraagde personen aan dat zij 30 minuten of langer nodig hebben om in slaap te vallen. Meer dan 50% wordt zelfs een- tot tweemaal per nacht bewust wakker.

Maar het zou toch heel eenvoudig moeten zijn: ’s avonds doe je je ogen dicht en ’s morgens doe je ze weer open. Daartussenin zit het lekker-slapen-gedeelte.

Voor veel mensen is dat helemaal niet zo makkelijk als het klinkt.

Ook je slaap is afhankelijk van verschillende factoren. Heb je het te heet of te koud? Heb je voor het slapen gaan nog (te) veel gegeten? Heb je misschien een spannend boek zitten lezen of een ontroerende film gekeken? Dat, en nog veel meer, heeft allemaal invloed op je nachtrust.

Wat gebeurt er eigenlijk als je minder slaap krijgt dan je lichaam nodig heeft?

Dat we voedingsstoffen tekort komen als we alleen maar fastfood eten, daar kijkt niemand meer van op. Het effect dat slaap heeft op onze gezondheid wordt vaak nog wel onderschat!

Hoewel veel mensen niet precies weten wat slaapgebrek veroorzaakt, is 74% er volgens onderzoek zeker van, dat het gedurende een langere periode een probleem voor hun gezondheid kan zijn. Zij hebben gelijk.

Een gebrek aan slaap kan onder andere zorgen voor:

  • concentratieproblemen en geheugenstoornissen
  • afname van prestatievermogen
  • stemmingswisselingen en irritatie
  • allergieën en astma
  • rugklachten
  • buikkrampen en maagklachten
  • migraine en gevoeligheid voor infecties
  • chronische vermoeidheid, uitputting en slaperigheid
  • risico op een burn-out
  • verhoogde bloeddruk

We kunnen dus wel stellen: een betere nachtrust verbetert je leven!

Ook al is de lijst lang, zelfs met kleine veranderingen in je leven kun je de kwaliteit van je nachtrust al verbeteren. Begin eens met de praktische kant en kijk je slaapkamer rond. Is de sfeer fijn? Is er genoeg frisse lucht? Heb je planten in je kamer? Hoe lig je eigenlijk in bed: ligt je matras nog goed of zit er een kuil in? Is je dekbed niet te warm of te koud? Je kussen te hard of te zacht? Al dat soort dingen.

Ook kun je eens vrijblijvend proberen of ‘ons’ beddengoed via Beunis.nl een verschil voor je kan maken. De eigenschappen van de unieke vezel waarvan dit beddengoed is gemaakt, kan je nachtrust op zowel korte als lange termijn verbeteren. Daarnaast hebben we natuurlijk jook fijne kussens en dekbedden of matrastoppers om je matras een upgrade te geven. 

Wat wij het allerbelangrijkst vinden: je kunt bij ons alles eerst vrijblijvend uit proberen! Dan weet je zeker of je nachtrust verbetert, voordat je overgaat tot de aankoop van deze unieke producten

Heb je nog vragen over dit artikel, slaap of nachtrust in het algmeen? Stel je vraag gerust in een reactie onder deze blog. Mocht je vragen hebben of persoonlijk advies willen over de producten, stuur dan even een mailtje: hallo@beunis.nl 

Ken je iemand die ook iets aan deze informatie zou hebben? Stuur het artikel gerust door! Vinden we zelfs heel fijn wanneer je dat doet. 😉 Dankjewel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *